Penning op huwelijk Philippe VI & Blanca van Frankrijk. 1350

Uit de collectie, Paul Callewaert.

 

 

 

Penning op huwelijk Philippe VI van Valois (1293-1350) Als koning van Frankrijk

& Blanca van Navarra. (1331-1398)

19 januari 1350

 

Materiaal: Lood/tin legering.
Massa: 58,70 gram.
Diameter: 55 mm.

Aanmaakplaats: z.pl. Onbekend (Praag ?).
Datering: 1622-1637


Voorzijde: Binnen een dubbele cirkel.
Het omschrift: 

❀ PHILIPPVS ❀ SЄXTVS ° FRANCORVM ° REX  

Wat wil zeggen: Philip de zesde, koning van Frankrijk.

Centraal op het veld.

De buste van de (nog jonge) gekroonde koning Philippe VI, naar rechts gewend.

Getooid, met een grote kraag.

Onder de buste links, de onleesbare naam van de graveur.

 

 

 

Keerzijde: Binnen een dubbele cirkel.
Het omschrift:

BLANCA ° P : RЄGIS ° NAVARRÆ . FILIA

Wat wil zeggen: Blanca P, de dochter van de koning van Navarra.

Centraal op het veld.

De buste van de gekroonde Blanca, naar links gewend.

Getooid met diverse juwelen.


Lit.: Cataloge de la grande collection De Monnaies et Médailles de Léopold Welzl De Wellenheim. 1845 pag. 27 nr.453.

 

 


 

Penning op verkiezing Frederik III, tot stadhouder.(1507)

Bodemvondst, Joey Verhoeven.

 

 

 

 

Penning op verkiezing van Frederik III, als hertog van Saksen (Frederik de Wijze) (1463-1525)

Tot stadhouder van het Roomse rijk.

(bestaat ook in een zilveren afslag, zie voorbeeld)

 

Materiaal: Lood/tin legering.
Massa: 43 gram.
Diameter: 30 mm.
Graveur: Hans Krug (?)
Aanmaakplaats: z.pl. Onbekend .
Datering: 1507


Voorzijde: Binnen een omschrift.

FRID . DVX . SAXN . ELECT . IPERI . QVEIOCV . LOCV . TENE. GENERALIS
Centraal, de buste van Frederik III naar rechts gewend.

Als keurvorst van Saksen, en stadhouder van het Roomse rijk.

Het hoofd bedekt, met een muts.

Het omschrift versiert, met de wapens van het hertogdom Saksen,Thüringen.

De palts van Saksen en Meissen.



Keerzijde: Binnen een omschrift.
IOH . ES . DVX . SAX . E . LANDG . VI . THVRI . G . ET MARCHIO . MISNE

Centraal, de buste van Jan van Wettin naar links gewend.

Als keurvorst en hertog van Saksen.

Het hoofd bedekt, met een muts.

Het omschrift versiert, met de wapens van het hertogdom Thüringen, Saksen.

De palts van Meisen en Saksen.


Lit: Teylers Museum TMNK 00031.


 

Penning op Philips II herstelt het Rooms-katholieke geloof 1556

Bodemvondst, John Los.

 

 

 

 

 

Penning op "Philips II herstelt het Rooms-katholiek geloof en onderdrukt en vervolgt de afvalligen".

(bestaat ook in een zilveren afslag, zie voorbeeld)

 

Materiaal: Lood.
Massa: 30,6 gram.
Diameter: 42 mm.
Graveur/ontwerper: Giampaolo Poggini (1512-1582)
Aanmaakplaats: z.pl. Onbekend .
Datering: 1556


Voorzijde: Binnen een omschrift.

. PHILIPPVS D . G . HISPANIARVM . ET . ANGLIÆ  .

Philips, koning van Spanje en Engeland.
Het geharnaste borstbeeld van Philips II naar links gewend.

Met geplooide kraag, met op de borst hangend aan een lint.

Het Ordeteken van het "Gulden Vlies".

Afgebeeld als 176e ridder van het Gulden Vlies.


Keerzijde: Binnen een omschrift.
HINC . VIGILO .

Wat wil zeggen: Hier kijken.

Gezeten op een steigerend gevleugeld paard, Bellerophontis. (Belleros-doder)

dood hij het monster Chimaera, met een speer/lans.

Afgebeeld, met een dubbele leeuwenkop, een lichaam van een geit met slangenstaart.

In de afsnede, het jaartal 1556

 


Lit.: Teylers Museum TMNK 00146.


 

Gelegenheidspenning Willem van Oranje & Charlotte de Bourbon. (1579)

 

Bodemvondst Pieter de Breuk.

 

 

 

 

Gelegenheidspenning op Prins Willem van Oranje 1533-1584 en zijn echtgenote Charlotte de Bourbon 1547-1582.

(Mogelijks is deze penning vervaardigd ter aanleiding van de geboorte (° Antwerpen 18/08/1579) van hun dochter Charlotte Flandrina)

(bestaat ook in een zilveren afslag, zie voorbeeld)

 

Materiaal: Lood/tin legering.
Massa: 18,25 gram.
Diameter: 38 mm.
Graveur: Coenraad Block 1545-1602
Aanmaakplaats: z.pl. Onbekend (Antwerpen ?).
Datering: 1579


Voorzijde: Binnen een parelcirkel.
Het geharnaste en met geplooide kraag naar rechts gewend borstbeeld, 

van Willem van Oranje.
(Willem I, Willem de Zwijger, Prins van Oranje, graaf van Nassau)
Omschrift: 
. GVILEL . D . G . PR . AVRAICAE . CO . NASSAV . 1579
Onder de buste, CONR . BLOCK . F . (Graveur)

 


Keerzijde: Binnen een parelcirkel.
Borstbeeld naar links gewend, met een muts op het hoofd en met geplooide kraag, van Charlotte de Bourbon van Montpensier.
(Derde echtgenote van Willem van Oranje 1575-1582)
Omschrift: 
CHARLOTTE . DE . BOVRBON . PR . D AVRENGE . 1579 .


Lit.: Teylers Museum TMNK 00248.

 

 


 

Gelegenheidspenning Frederik II & Sophia (1587)

Bodemvondst, Niels.

 

 

 

 

Gelegenheidspenning op koning Frederik II 1534-1588 en koningin Sophia 1557-1631.

(Mogelijks is deze penning vervaardigd ter aanleiding van de 30e verjaardag van de koningin van Denenmarken.

Licht geframenteerd aan de rand.

Bestaat ook in zilveren afslag.

 

Materiaal: Lood/tin legering.
Massa: 23,90 gram.
Diameter: 38 mm.
Graveur: Hans Raadt.
Aanmaakplaats: z.pl. Onbekend.
Datering: 1587


Voorzijde: Binnen een parelcirkel.
Het geharnaste en met geplooide kraag,

naar rechts gewend borstbeeld, van Frederik II

Als koning van Noorwegen en Denenmarken.

Links naast de buste een rozet. 

Omschrift: 
. FRIDERICVS . Z . DG . DANI
Æ  . NORVEGIE . Ƶ . REX

 

Onder de buste, het jaartal 1587



Keerzijde: Binnen een parelcirkel.
Borstbeeld naar links gewend, 

met een muts op het hoofd en met geplooide kraag, 

van Sophia van Mecklenburg-Güstrow.
Als koningin van Denenmarken.

Omschrift:

. SOPHIA . KINNIGIN . ZV / DENMARCK . Ƶ .

 

Lit.: Georg Galster, Danske og norske Medailler og Jetons ca. 1533-1788, Kopenhagen 1936, pag. 18-24.

 

 


 

Penning op de nederlaag van de Spaanse Armada. 1588

Uit de collectie, Paul Callewaert.

 

 

 

 

Penning op "De nederlaag van de Spaanse Armada"

 

Materiaal: Zilver (Ag)
Massa: 44,75 gram.
Diameter: 50,3 mm.

Aanmaakplaats: z.pl. Middelburg.
Datering: 1588


Voorzijde: Binnen een dubbele parelcirkel.
Het omschrift: 

+ FLAVIT x  יְהוָה x ET x DISSIPATI x SVNT x 1588

Wat wil zeggen: 

De Heer heeft geblazen, en zij zijn verstrooid.

Tussen het omschrift in een wolkenpartij, Jehovah in het Hebreews.

Centraal, tal van zeilschepen van de verstrooide  Spaanse vloot in volle zee.

 

 

Keerzijde: Binnen een dubbele parelcirkel.
Het omschrift:

x ALLIDOR x / NON x LÆDOR x ♖ 

Wat wil zeggen:

Ik lijd aanstoot, maar geen schade.

Muntplaatsteken, toren voor Middelburg.

Centraal, midden in de woelige zee.

Een kerk, boven op een rotsmassa.

Onderaan, het wapenschild van Prins Maurits van Oranje.

 

Lit.: Van Loon 1, 392; P.O. van der Chijs Munt en Penningkunde 1838, pag 646; National Maritime Museum, Greenwich, Londen. MEC 0013.

 

 


 

 

Keerzijde: Binnen dubbele geparelde cirkels.

Het opschrift:

x QVIA x ME x VESTIGIA x TERRENT x I (lelie) W

Wat wil zeggen: Omdat mij de voetstappen afschrikken.

De letters I / W staat voor de graveur/ontwerper Iohan Wijntgens.

Centraal een liggende leeuw voor zijn hol.

Restanten en beenderresten aan de voorpoten.

Voor de beenderen, de voetsporen van de leeuw.

Op de voorgrond, loopt de vos uitdagend naar rechts.

 

 

Lit.: Gerard van Loon Histoire metallique des XVII provinces des Pay-Bas II pag. 111-112; Britisch Museum G3,FD.178; Veilingcatalogus, boeken Theodorus Huygens, 2 mei e.v. 1741 pag. 54 nr. 408.

 

Aan voorzijde allegorie dat wijn beter is dan uitgeperste druif , aan de keerzijde de brutale vos die voor het hol van de leeuw langs loopt.

De remonstrantse predikant Jan Uytenbogaard stond aanvankelijk in hoog aanzien bij prins Maurits en vergezelde hem tijdens militaire expedities.

Ook was hij een boezemvriend van Johan van Oldenbarnevelt, raadspensionaris van de Staten-Generaal, die politiek echter tegenover Maurits kwam te staan.

Johan van Oldenbarnevelt werd op last van Maurits, tijdens een politiek proces, wegens landverraad ter dood veroordeeld en op 13 mei 1619 op het Binnenhof te Den Haag onthoofd. Als boezemvriend van Johan van Oldenbarnevelt kwam Jan Uytenbogaard daarmee ongewild in het vijandelijk kamp te zitten tegenover de Oranjes.

Hij vluchtte naar Antwerpen, alwaar hij bescherming genoot van de aartshertogen Albrecht en Isabella. Uytenbogaard weigerde tijdens zijn proces te verschijnen en hij werd bij afwezigheid veroordeeld.

Al zijn Nederlandse goederen werden verbeurt verklaard. Johan Wijntgens, muntmeester van Gelderland, memoreerde deze gebeurtenis met de vervaardiging van deze penning.

 

 

 


 

Penning op ontmoeting Karel I & Henriëtta Maria. 1643

 

 

Penning op de gunstige ontmoeting van koning Charles I en Maria, 

de koning en de koningin van Engeland.

Afwerking in zilvertin.

 

Materiaal: Lood/tin legering.
Massa: Onbekend.
Diameter: 35 mm.
Ontwerper/graveur: Thomas Rawlins.
Aanmaakplaats: z.pl. Oxford.
Datering: 1643


Voorzijde: Tussen een parel- en gladde cirkel, het omschrift.
CERTIVS : PYTHONEM : IVNCTI.

(vier "Fleur de lis" een kruis voorstellend)

Wat wil zeggen: Als ze verenigd zijn , vernietigen ze de python.

Koning Charles I in harnas, en zijn koningin Henriëtte Maria.

Beiden gezeten op een armzetel/troon.

Beiden hun rechterhand met elkaar verenigd.

Onder hun voeten, de verslagen draak/python.

(De rebellen van de burgeroorlog voorstelend)

Het reptiel, doorboord in de nek met een pijl/speer .

Boven het hoofd van de koning een stralende zon.

Boven het hoofd van de koningin, de maan en de Pleiaden.

De twee sybolen verwijzen hen naar de vertegenwoordigersvan Apollo en Diana.

 

Keerzijde: Binnen een parelcirkel.

In dertien regels:

 

XIII. IVL. / CAROL. ET. MARIÆ. / M. B. F. ET. H. / R. R. / IN. VALLE. KEINTON. / AVSPICAT. OCCVRRENT. / ET. / FVGATO. IN. OCCIDENT. / REBELLIVM. / VICT. ET. PAC. OMEN. / OXON. / MDCXLIII. / . R.

Wat wil zeggen:  De gunstige ontmoeting van Charles en Maria, de koning en koningin van Engeland, Frankrijk en Ierland. In de dal van Kineton.

En de nederlaag van de rebellen in het westen.

Op 13  juli, en vormen een voorteken op de overwinning en de vrede.

Oxford 1643.

De letter R rechtsom gedraaid, en ligt op zijn kant, 

en staat voor de graveur/ontwerper Rawlins.

 

Lit.: Pinkerton, J., "The Medallic History of England to the Revolution" (1790) (fol.), XVI. 9; John Evelyn, 'A Discourse of Medals ancient and Modern, & c (1697) (fol.), 111; John Evelyn and numismata, material history and autobiography' Word & image, 31:3, pp. 331-342; Woolleys & Wallis, lot 260; 

 

 


 

Penning op de inname van de stad Ieper, door Lodewijk XIV.(1648)

Uit de collectie, Paul Callewaert.

 

Penning op de inname van de stad Ieper, door Lodewijk XIV.

 

Materiaal: Lood/tin legering.

(Bestaat ook in bronzen afslag)

Diameter: 39,3 mm.
Massa: 4,80 gram.
Ontwerper: Mauger.
Uitvoerder: D.V. Monnaie de Paris.
Datering: 17e eeuw.


Voorzijde: Binnen een dubbele geprofileerde boord.
Een gehelmde krijger, naar rechts gaande.
Het wapenschild dragende van de stad Ieper.
Aan de rechtervoet, de initialen van de uitvoerder D.V.
Rechts een half liggende gekroonde vrouw, met opengespreide armen, die het wapenschild werd afgenomen.
Naast haar, een liggend Spaans vaandel.
Omschrift:
FRACTA HISPANORUM FIDUCIA
Wat wil zeggen: (Vrije vertaling) Het Spaanse verbrijzelde vertrouwen
In de afsnede, in twee regels:
YPRIS CAPTIS. / XXVIII . MAII . MDCXLVIII .
Wat wil zeggen: Ieper ingenomen op 28 mei 1648


Keerzijde: Blanco.

 

Lit: Musée des Beaux-arts de la Ville de Paris PPM137(2); STAM Gent N.02110.

 


 

Penning/medaille op het sneuvelen van Tromp.(1653)

Bodemvondst Gj Bras.

 

 

Penning/medaille "Op het sneuvelen van Tromp".

(Gesneuveld aan boord van het oorlogsschip "Brederode")

 

Materiaal: Brons.
Massa: 25 gram.
Diameter: 50 mm. (zonder hangoogje)
Datering: 1653
Medailleur: D. van Riswick (Naar een ontwerp van J. Looff)
Aanmaakplaats: Rotterdam.


Voorzijde: Aanziend borstbeeld van luitenant-admiraal Tromp.
Omhangen met het ordeteken van Sint Michaël.
Omschrift:
MARTINVS.HERPERTI.TROMPIUS / EQVES.ET.THALASSIAR.HOLLANDIAE.XX ANS /
(in het binnenveld) AET.LV
Wat wil zeggen:
Maarten Harpertszoon Tromp, ridder, en zeevoogd van Holland gedurende 20 jaar, in zijn 56 ste levensjaar.


Keerzijde: Binnen een dubbele cirkels (het omschrift die verder loopt, vervolg op de voorzijde)
VICTOR.HOSTIUM.FORTITER.PRO.PATRIA.PUGNANS.OCCOBUIT. 10.AUG.ANO.DOM:MDCLIII.
Wat wil zeggen:
Overwinnaar der vijanden is hij, dapper voor het vaderland strijdende, gesneuveld, 10 augustus, in 't jaar des Heeren 1653.
In het middenveld, de voorstelling van de zeeslag bij
Ter-heijde en Scheveningen in 1653.
Engelse en Hollandse oorlogsschepen in gevecht, met rechts een zinkend schip.

Onderaan in de golven, de initialen van de medailleur D.V.R.

 

Lit: KPK I, P.113.814; v. Loon II.376.4; Franks I, p. 404.36; J.C.M. Warnsinck. Van vlootvoogden en zeeslagen. 1940.


 

Penning op de moord gebroeders de Witt 1672

Uit de collectie, Paul Callewaert.

 

 

 

Penning op de moord gebroeders Johan en Cornelis de Witt.

 

Materiaal: Lood/tin legering.

Bestaat ook in zilveren versie, gesigneerd "AVRY F(EC)")
Massa: 83,67 gram.
Diameter: 71,4 mm.
Ontwerp: Pierre Avry.

Aanmaakplaats: z.pl. Onbekend.
Datering: 1672


Voorzijde: Binnen een verhoogde boord.
Het omschrift: 

CORNEIVS DE WIT . NAT . 1623 ❀ IOHANNES DE WITT . NAT . A . 1625 . 

Centraal de naar elkaar toegewende borstbeelden van,

Johan en Cornelis de Witt.

Onderaan, het wapenschild van de familie.

In het veld, drie opspringende honden naar links.

Omschrift in de binnenbaan.

SCELERISL QVU PVRVS / INTEGER VIRA

Onder de borstbeelden, een banderol.

HIC ARMIS / MAXIMVS / ILLE TOGA

Wat wil zeggen: Deze was de grootste, door de wapenen, die door de tabbaard. 

 

 

Keerzijde: Binnen een krans, waardoor een lint.

Tekst op het lint:

MENS / AGITAT / MOLEM / ET, MAGNO / 

SE COR / PORE / MISCET

Wat wil zeggen: Een heerlijk verstand maakt het hele gevaarte gaande,

en mengt zich in dit grote lichaam.

Omsloten met het omschrift:

❀ NUNC REDEUNT ANIMIS . INGENTIA . CONSULIS . ACTA

❀ ET FORMIDATI . SCEPTRIS ORACLA MINISTRI

Wat wil zeggen: Na komen ons de grote daden van die burgemeester,

en de Godsspraken van die staatsdienaar, 

bij de koningen zelfs gevreesd,weer in gedachten

Centraal op het veld.

Twee neerliggende mannen, worden door allerlei dieren (het gepeupel)

worden aangevallen en gedood.

Links onder de voorstelling, gesigneerd AVRY.F. 

Binnen de afsnede in drie regels:

NOBILE PAR FRATRVM SÆVO 

     FVROR ORE TRVCIDAT .

               XX AVCVSTI

Wat wil zeggen: De razernij vermoordt met haar wrede muil het edele broederpaar.


Lit.: Museum Rotterdam 57447.

 

 

De gebroeders Johan en Cornelis de Witt werden op 20 augustus 1672 in 

Den Haag vermoord door leden van de plaatselijke schutterij. 

Beiden behoorden tot de bekendste Nederlanders van hun tijd. 

De dubbele moord is een van de meest gedenkwaardige uit de geschiedenis van Nederland. 

Johan de Witt was tot 4 augustus 1672 raadpensionaris van het Graafschap Holland geweest, een functie die hij negentien jaar lang vervuld had. 

Hij was in de Gouden Eeuw de belangrijkste politicus van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. 

Cornelis was ruwaard van de Heerlijkheid Putten en baljuw van de Beijerlanden. Tevens was hij gedeputeerde te velde, wat inhield dat hij namens de Staten-Generaal veldslagen bijwoonde.

 

 

 


 

Overlijdenspenning op Queen Mary II 1694

Uit de collectie, Jacob Vandenberghe.

 

 

 

 

Penning op Overlijden van Queen Mary II of England (1662-1694)

28 december 1694

 

Materiaal: Koper.
Massa: Onbekend.
Diameter: 40 mm.
Graveur: Waarschijnlijk vervaardigd door John Koettier.
Aanmaakplaats: z.pl. Onbekend .
Datering: 1694


Voorzijde: Binnen een versierde boord.
Het omschrift: 

O : GRAVE : WHERE lelie IS : THY : VICTORY.  

O graf, waar is uw overwinning.

(Naar de brief van de H. apostel Paulus,

over de overwinning van geloof over de dood)

Gezeten op een (wereld) bol, de gelauwerde Queen Mary II.

In de rechterhand, een palmtak.

Ze vertrappelt, de slang van de "Dood".

 

Keerzijde: Binnen een versierde boord.

In vijf regels:

               lelie

     QVEEN  : MARY.

THE : SECOND : ÆTAT

   32 : OBIT : DEC : 28

       ANNO : DOM .

               1694

 

Lit.: Medallic Illustrations of the History of Great Britain and Ireland, nr. 364.

 


 

 

Penning op "Inname van Porto Bello" (1739) type VN-2.152

Bodemvondst, Danny Hennekeij.

 

 

Enkelzijdige penning op "Inname van Porto Bello door admiraal Vernon".

Materiaal: Tin.                                                                                                                               Massa: 21,41 gram.                                                                                                         Diameter: 38,3  mm.

Aanmaakplaats: z.pl. Engeland.
Datering: 1739


Voorzijde: Binnen een dubbele gladde buitencirkel.
Admiraal Vernon naar links gewend, staande op een platform.
Met in de rechterhand een wapenstok.                                                                       Wijzende naar de letter 
G(lory)                                                                                           De linkerhand in de heup gesteunt.                                                                                    Achter de admiraal, een schip dat naar rechts vaart.                                                      Links onder, een kanon op wielen naar links gericht.

Omschrift:
THE . BRITISH . GLORY . REVIV . D .BY . ADMIRAL . VE
RИOИ

De letter N gespiegeld.

 

Keerzijde: Blanco.

Verhoging voor draagspeld (?)

 

Lit.: Plowman's,  Coins-of-Panama.Com Numismàtica de Panamà VN-2.152.

 

 


 

Penning op "Weigering Jan Uytenbogaard " 1619

Penning op "De weigering van Jan Uytenbogaard,  remonstrants predikant om voor de Synode van Dordrecht te verschijnen".

Sterk verweerd door erosie.

 

Materiaal: Tin. (Bestaat ook in zilveren afslag)
Massa: Onbekend.
Diameter: 59 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Onbekend (Gelderland).

Graveur/ontwerper: Johan Wijtgens.
Datering: 1619


Voorzijde: Binnen dubbele geparelde cirkels.
Het omschrift: 

x EST x A x PRESSURA x LARGIOR x ET x MELIOR x 16 (lelie) 19

Wat wil zeggen: Het is na de verdrukking overvloediger en beter.

Een hand met een rijkelijke druiventros, komende uit Jehovah-wolken.

In de wolken, binnen een stralenkrans het Hebreeuws voor Jehovah.

Links een wijnpers waaruit overvloedig geperst sap, naar een kuip loopt.

Rechts zicht op de heuvels en wijngaard.

Penning op "Inname van Porto Bello" (1739) type VN-267

Bodemvondst, Paul Callewaert.

Penning op Inname van Porto Bello door admiraal Vernon.

Materiaal: Brons

Massa: 13,78 gram.
Diameter: 37,7 mm.
Aanmaakplaats: Engeland (?)
Datering: Ca. 18e eeuws.


Voorzijde: Binnen een gladde buitencirkel.
Admiraal Vernon ten halve lijve, naar links gewend.
Het gezicht naar voor gekeerd.
Met in de linkerhand een wapenstok.
Omschrift:
THE°BRITISH°GLORY°REVIV°D°BY°ADMIRAL°VERNON.


Keerzijde: Binnen een gladde buitencirkel.
Zes schepen opgesteld voor de haven van Porto Bello.
Omschrift: 
WHO TOOK PORTO BELLO WITH SIX MEN OF WAR ONLY
In de afsnede:
NOV . 22 . 1739 .


 

 

Penning op Admiraal Vernon, "Gevangenneming van Porto Bello" (1739)

Bodemvondst Pieter de Breuk.

 

 

Penning op Admiraal Vernon, gevangenneming van Porto Bello in 1739.

 

Materiaal: Messing/koper.

Massa: 14,9 gram.

Diameter: 39 mm.
Aanmaakplaats: Engeland (Londen ?)
Datering: na 1741


Voorzijde: Binnen een versierde rand.
Drie staande mannen, afgebeeld in volle lengte.
Links, admiraal Chaloner Ogle naar rechts gewend.
Midden, admiraal Edward Vernon, getooid met een hoed.
In de rechterhand een wapenstok.
Rechts, officier Thomas Wentworth naar links gewend.
In de rechterhand een speer.
Tussen de figuren, twee leeuwen-welpjes.
Legende in twee regels in de afsnede:
BRAVE : VERNON : OGLE / & WENTWORTH


Keerzijde: Binnen een kartelrand,
Het omschrift binnen een cirkel.
 
 HE ° TOOK ° PORTO ° BELLO . WITH ° SIX ° SHIPS ° ONLY

Datum in de afsnede:
NOV ° 22 ° 1739
Weergave van de zes opgestelde schepen naar rechts gewend, voor de haven van Porto Bello. 


Lit: National Maritime Museum, Greenwich, London MEC 1092.


 

Penning op "Overwinning veldslag Chottusitz" 1742

Uit de collectie, Paul Callewaert.

 

 

 

 

Penning op "Pruisische overwinning, slag van Chotusice"

tussen de Pruisische keizer Friedrich en Oostenrijkse keizerin Maria Theresia, prins Kal van Lotring.

Boorgat/nagelgat voor ophanging.

 

Materiaal: Lood/tin legering. afslag op zilveren penning.

Massa: 6,77 gram.

Diameter: 33 mm.
Aanmaakplaats: Tsjechoslowakije.
Datering: 1742


Voorzijde: Binnen een verhoogde boord.

Gelauwerd borstbeeld naar rechts gewend,

van Friedrich Wilhelm II  (1740-1786)

Staand op een voetstuk, waarin de tekst in vier regels:

FRIDER / BORUSS / INVICT. / R.

Achter het voetstuk, zes regiment-vaandels/vlaggen.

kanonnen, en klein wapentuig.

Boven de buste:

VICTORI PERPETVO

Eeuwigdurende overwinning

 

 

Keerzijde: Binnen een verhoogde boord.

De voorstelling van de veldslag te Chottusitz.

Het oprukkende Pruisische leger, naar links.

Waartussen tal van gesneuvelde Oostenrijkse soldaten.

De lucht, beladen van kanonnenrook.

In de afsnede, in drie regels:

      VICTORIA

AD CHOTTUSITZ

 D. 17.MAII.1742

Overwinning op Chotusice, gedateerd 17 mei 1742

 

Lit.: Olding 528; Friedensburg & Seger 4257; Marienbg 4719; Forrer III-168; 

Henckel 1462.

 


 

Penning op "Overtocht van Scipio naar Afrika" 1743

Uit de collectie, Jacob Vandenberghe.

 

 

 

Penning op de Punische oorlogen "De overtocht van Scipio naar Afrika"

en op "Ontmoeting van Scipio en Hannibal".

 

Materiaal: Messing.

afslag op zilveren penning.

Massa: Onbekend.

Diameter: 31 mm.
Aanmaakplaats: z.pl. Genéve, Zwitserland.

Graveur/ontwerper: Jean Dassier (Goudsmid/graveur 1720-1763)
Datering: z.j. 1743


Voorzijde: Binnen een parelrand.

De oorlogsvloot vertrekkensklaar in de haven van Sicilië. 

De roeiers reeds in positie gezet.

Staande op een oorlogsschip, wuift Scipio vaarwel.

Achter hem, twee priesters aan een altaar.

Die de goden een offer aanbied, voor de veilige oversteek naar Afrika.

Onderaan naast de stormram van het schip,

uitzwaaiende personen op de kade.

In de afsnede, in drie regels:

SCIPION PASSE / EN AFRIQUE / A.R. 542.

Scipio vertrekt naar Afrika gedateerd 212 B.C.

 

Keerzijde: Binnen een parelrand.

De voorstelling van de historische ontmoeting,

tussen Scipio en Hannibal op de vlakten van Zama.

Achter hen, de klaarstaande legers te paard.

Hannibal probeert te onderhandelen met de Romeinse generaal Scipio.

De Carthagers kregen de keuze " Onvoorwaardelijke overgave van Carthago"

of een gevecht. Hannibal koos voor de strijd.

Volgende dag, werden de Carthagers verlagen door het Romeins leger.

In de afsnede, in drie regels:

ENTREVUE DE SCIPION / ET D'ANNIBAL / A.R. 550.

Ontmoeting tussen Scipio en Hannibal gedateerd 204 B.C.

 

Lit.: Teylers Museum, TMNK 15554.

 


 

Strooi-penning Keizer Frans I Stefan (1745)

 

Uit de collectie, Paul Callewaert.

 

   

 

   

 

 

Strooi-penning op de kroning van Frans I tot keizer van het Rooms rijk.

4 oktober 1745 in de Dom van Frankfurt.

 

Materiaal: Zilver (Ag)

Massa: 3,70 gram.

Diameter: 25,3 mm.

Aanmaakplaats: z.pl. Frankfurt ?
Datering: 4 oktober 1745

 

Voorzijde: Binnen een (parel) cirkel

in acht regels, onder de keizerlijke kroon.

        FRANCISCUS

HIER . REX . LOTH . BAR.

    ET . M . HETR . DUX .

            ELECTUS .

    IN . REGEM . ROMAN .

          CORONATUS

        FRANC . 4 . OCT .

                 1745 .

 

Keerzijde: Binnen een (parel) cirkel.

Een altaar, met kussen

waarop een kroon, scepter, zwaard en Rijks-appel.

Boven het altaar, een stralende driehoek.

Waarin de Hebreeuwe letters voor God.

Omschrift:

DEO ET / IM PERIO

 

Lit.: Nederlandsch Gedenkboek of Europische mercurius, volume 56 pag. 211.

 

 


 

 

 

Penning op de verkiezing van de prins tot stadhouder van Holland 1747

Uit de collectie, Jakob Vandenberghe.

 

 

 

Penning op de verkiezing van 3 mei 1774 van de prins tot stadhouder van Holland.

Frizo Prins van Oranje en Nassau

 

Materiaal: Messing.
Massa: Onbekend.
Diameter: Onbekend.

Aanmaakplaats: Amsterdam.
Datering: 1774


Voorzijde: Binnen een gladde cirkel.

De prins van Oranje, gezeten op een naar rechts lopend paard.

Het paard getooit, met een dekkleed.
De geharnaste prins, met driepunts-hoed.

In de rechterhand, een bevelhebbers- of Generaals-staf.

Omschrift:

 WIL. CAR. HEN. FRIZO. PRINS VAN ORANIEN EN NASSAU. 3 MAY. 1774.

Voluit: Willem Carel Hendrik Frizo, prins van Oranje en Nassau 3 mei 1774.


Keerzijde: Binnen een dubbele cirkel.

Het versiert wapenschild.

Met op het veld een naar links staande Hollandse leeuw.

Waaronder een banderol met de tekst:

CONCORDIA RES PARVÆ CRESCUNT

Wat wil zeggen: Door eendracht, worden kleine zaken groot.

Omschrift:

STADHOUDER. ADML. & KAPN. GENERAAL. VAN 7 PROVINTIEN.

Voluit: Stadhouder, admiraal en kapitein-generaal van de zeven provincie's van Holland.


Lit.: G. van Loon, Beschrijving van Nederlandse historie-penningen.

pag. 231 Pl. XXIII. 

 


 

 

Penning op de verkiezing van de prins tot stadhouder van Holland

  

 

  

 

Penning op de verkiezing van 3 mei 1774 van de prins tot stadhouder van Holland.

Frizo Prins van Oranje en Nassau

 

Materiaal: Messing.
Massa: Onbekend.
Diameter: Onbekend.

Aanmaakplaats: Amsterdam.
Datering: 1774


Voorzijde: Binnen een gladde cirkel.

De prins van Oranje, gezeten op een naar rechts lopend paard.

Het paard getooit, met een dekkleed.
De geharnaste prins, met driepunts-hoed.

In de rechterhand, een bevelhebbers- of Generaals-staf.

Omschrift:

 WIL. CAR. HEN. FRIZO. PRINS VAN ORANIEN EN NASSAU. 3 MAY. 1774.

Voluit: Willem Carel Hendrik Frizo, prins van Oranje en Nassau 3 mei 1774.


Keerzijde: Binnen een dubbele cirkel.

Het versiert wapenschild.

Met op het veld een naar links staande Hollandse leeuw.

Waaronder een banderol met de tekst:

CONCORDIA RES PARVÆ CRESCUNT

Wat wil zeggen: Door eendracht, worden kleine zaken groot.

Omschrift:

❀ STADHOUDER. ADML. & KAPN. GENERAAL. VAN 7 PROVINTIEN.

Voluit: Stadhouder, admiraal en kapitein-generaal van de zeven provincie's van Holland.


Lit.: G. van Loon, Beschrijving van Nederlandse historie-penningen. 

pag. 231 Pl. XXIII. 

 


 

 

Penning op "Inhuldiging Willem V" (1766)

Bodemvondst, Paul Callewaert.

 

Gefragmenteerde penning op,

Inhuldiging van prins Willem V als stadhouder.

 

 

 

Materiaal: Messing.
Massa: 4,05 gram. Bij uitgifte 9,8 gram.
Diameter: 33 mm.

Aanmaakplaats: (Vermoedelijk Engeland)
Datering: 1766.


Voorzijde: Binnen een versierde buitenrand.
Naar links gewend borstbeeld van Willem V.
Het haar in een staartje.
Getooid met een ordelint, die schuin over de borst loopt.
Op de borst, de ster van de "Orde van de Kouseband".
Omschrift:
WILLIAM YE BETERUS GEBOOREN YE 8 MAART 1748 TS HAGE.


Keerzijde: Binnen een versierde buitenrand.
Tekst in tien regels.
.PRINS. / VAN ORANIC. / ERISSTADHOUDER / CAPTYN ADMERAAL / & GENERAAL VAN DE / VERCENIGDEN NEDER- / LANDE RIDDER VAN / DE KOUSEBAND. § / § § ANNO 1748 / 8 MAART.


Lit: G. van Loon 384; Teyler Museum TMNK 02090.


 

 

Penning op "Burgemeester J.J. Berrouette" (1783)

 

Uit de collectie, Paul Callewaert.

 

Penning op het burgemeesterschap van Jean-Jacques Berrouette, als burgemeester van Nantes in de periode 1782-1783.

 

Materiaal: Zilver (Ag)

Diameter: 29,3 mm.
Massa: 6,93 gram.
Aanmaakplaats: z.pl. Nantes (?)
Datering: 1783.

 

Voorzijde: Binnen een streepjesboord en gekartelde rand.

Een geparelde kroon, boven het wapenschild van de familie Berrouette.

Gelegen op een schildhouder, en bovenaan versiert met bloemen.

De schildhouder steunende rechts op een neerzittende leeuw.

Rechts vasthoudende, door een staande leeuw.

Omschrift:

IN TE DOMINE SPERAVI

Jaartallen in de afsnede:

1782 = 1783

 

Keerzijde: Binnen een streepjesboord en gekartelde rand.

Een muurkroon, boven het wapenschild van de stad Nantes.

Gelegen op een schildhouder, omsloten door een touw.

Die onder het wapen is geknoopt.

Omschrift:

DE LA MAIRIE DE / M . BERROUETTE.

 

Lit.: F.8932-Corre.471 pag. 75 plaat XIII nr.48 


 

Penning op het feest van de Federatie (1792)

Uit de collectie, Paul Callewaert.

 

Federatie-penning.(Type 2)

 

 

 

Materiaal: Brons.

Massa: 25,95 gram. bij uitgifte 27 gram.

Diameter: 39,6 mm.

Aanmaakplaats: Parijs.
Datering: 1792
Medailleur: Augustin Dupré.


Voorzijde: Binnen een parelrand, een ovalen cartouche.
Scene van de eed, op het feest van de Federatie.
Boven het tafereel: PACTE FEDERATIF
In de afsnede: 14 JUILLET. / 1790
Omschrift:
VIVRE LIBRES / OU MOURIR.


Keerzijde: Binnen een parelrand, en omschrift:
MONNERON FRERES NEGOCIANS A PARIS. 1792
Centraal in negen regels:
MEDAILLE / DE CONFIANCE / DE CINQ-SOLS / REMBOURSABLE / EN ASSIGNATS / DE 50*. ET /
AU DESSUS. /-/ L'AN IV. DE LA / LIBERTE


Lit: Krause & Mishler KM# Tn31


 

Penning op het feest van de Federatie (1792) zonder T.

Uit de collectie, Eric Aerts.

 

Federatie-penning.(Type 2)

Zonder letter "T" in het randschrift (DEPARTEMENS) 

 

    

 

 

Materiaal: Brons.

Massa: 31,60 gram.

Diameter: 39,5 mm.

Aanmaakplaats: Parijs.
Datering: 1792
Medailleur: Augustin Dupré.


Voorzijde: Binnen een parelrand, een ovalen cartouche.
Scene van de eed, op het feest van de Federatie.
Boven het tafereel: PACTE FEDERATIF
In de afsnede: 14 JUILLET. / 1790
Omschrift:
VIVRE LIBRES / OU MOURIR.


Keerzijde: Binnen een parelrand, en omschrift:
MONNERON FRERES NEGOCIANS A PARIS. 1792
Centraal in negen regels:
MEDAILLE / DE CONFIANCE / DE CINQ-SOLS / REMBOURSABLE / EN ASSIGNATS / DE 50*. ET / 
AU DESSUS. /-/ L'AN IV. DE LA / LIBERTE

 

Randopschrift: 

DEPARTEMENS DE PARIS RHONE ET LOIRE DU GARD


Lit.: Krause & Mishler KM# Tn31.


 

Penning op executie Lodewijk XVI 1793 (EX L 01)

Bodemvondst, Jacob Vandenberghe.

 

 

 

 

 

Penning/medaille op de onthoofding van Lodewijk XVI als koning van Frankrijk.

 

Materiaal: Lood/tin legering.

Massa: Onbekend

Diameter: 40,49 mm.

Aanmaakplaats: z.pl. Nederland.
Vervaardiger: CIM
Datering: 1793


Voorzijde: Binnen een verhoogde boord en gladde cirkel.
Het omschrift:

(Lelie) DER DOOD VON LUDWIG XVI KONIG VON FRANKREICH

De dood van Lodewijk XVI, koning van Frankrijk.

Centraal, op het veld.

Het portret van Lodewijk XVI naar links gewend.

In de halsafsnede, de initialen van de vervaardiger/graveur

C.I.M.

 

Keerzijde: Binnen een verhoogde boord en gladde cirkel.
Een detail-zicht op de onthoofding van de Franse koning.

Centraal op het schavot, de guillotine die haar werk heeft uitgevoerd.

De op de buik liggende koning, aan de handen gebonden op de rug.

Naast de guillotine, een rieten mand voor de opvanging van het hoofd.

Links een soldaat in uniform, met de hoed in beide handen.

Iets naar voor gebogen, als respekt voor zijn overleden vorst.

Naast hem, de bediener van de valbijl.

Rechts, een geuniformeerde Franse soldaat, 

die het afgehouwen hoofd van de koning laat zien aan de bevolking.

In de afsnede, het jaartal 17 V 93

 

Lit.: Histoire Numismatique de la Révolution Française (1826) nr. 466 pl. 45.

 

Op 21 januari 1793 wordt de Franse koning Lodewijk XVI in Parijs onthoofd op de guillotine.

Met de bestorming van de Bastille op 14 juli 1789 was de Franse Revolutie uitgebroken, en werd in 1791 de Franse koning gevangen gezet.

Met de dood van Lodewijk XVI , kwam er een einde aan het absolutische Ancien Régime.

 

 


 

Penning op executie Lodewijk XVI 1793 (EX L 02)

Bodemvondst, Tim Kauling.

 

 

 

 

 

Penning/medaille op de onthoofding van Lodewijk XVI als koning van Frankrijk.

 

Materiaal: Lood.

Massa: 27,66 gram

Diameter: 44 mm.

Aanmaakplaats: z.pl. Nederland.
Vervaardiger: CIM
Datering: 1793


Voorzijde: Binnen een verhoogde boord en gladde cirkel.
Het omschrift:

(Lelie) DER DOOD VON LUDWIG XVI KONIG VON FRANKREICH

De dood van Lodewijk XVI, koning van Frankrijk.

Centraal, op het veld.

Het portret van Lodewijk XVI naar links gewend.

In de halsafsnede, de initialen van de vervaardiger/graveur

C.I.M.

 

Keerzijde: Binnen een verhoogde boord en gladde cirkel.
Een detail-zicht op de onthoofding van de Franse koning.

Centraal op het schavot, de guillotine die haar werk heeft uitgevoerd.

De op de buik liggende koning, aan de handen gebonden op de rug.

Naast de guillotine, een rieten mand voor de opvanging van het hoofd.

Links een soldaat in uniform, met de hoed in beide handen.

Iets naar voor gebogen, als respekt voor zijn overleden vorst.

Naast hem, de bediener van de valbijl.

Rechts, een geuniformeerde Franse soldaat, 

die het afgehouwen hoofd van de koning laat zien aan de bevolking.

In de afsnede, het jaartal 17 V 93

 

Lit.: Histoire Numismatique de la Révolution Française (1826) nr. 466 pl. 45.

 

Op 21 januari 1793 wordt de Franse koning Lodewijk XVI in Parijs onthoofd op de guillotine. 

Met de bestorming van de Bastille op 14 juli 1789 was de Franse Revolutie uitgebroken, en werd in 1791 de Franse koning gevangen gezet. 

Met de dood van Lodewijk XVI , kwam er een einde aan het absolutische Ancien Régime.

 

 


 

Penning op executie Lodewijk XVI 1793 (EX L 03)

Bodemvondst, Bert Bosma.

 

 

 

 

 

Penning/medaille op de onthoofding van Lodewijk XVI als koning van Frankrijk.

 

Materiaal: Tin.

Massa: Onbekend.

Diameter: 45 mm.

Aanmaakplaats: z.pl. Nederland.
Vervaardiger: CIM
Datering: 1793


Voorzijde: Binnen een verhoogde boord en gladde cirkel.
Het omschrift:

(Lelie) DER DOOD VON LUDWIG XVI KONIG VON FRANKREICH

De dood van Lodewijk XVI, koning van Frankrijk.

Centraal, op het veld.

Het portret van Lodewijk XVI naar links gewend.

In de halsafsnede, de initialen van de vervaardiger/graveur

C.I.M.

 

Keerzijde: Binnen een verhoogde boord en gladde cirkel.
Een detail-zicht op de onthoofding van de Franse koning.

Centraal op het schavot, de guillotine die haar werk heeft uitgevoerd.

De op de buik liggende koning, aan de handen gebonden op de rug.

Naast de guillotine, een rieten mand voor de opvanging van het hoofd.

Links een soldaat in uniform, met de hoed in beide handen.

Iets naar voor gebogen, als respekt voor zijn overleden vorst.

Naast hem, de bediener van de valbijl.

Rechts, een geuniformeerde Franse soldaat, 

die het afgehouwen hoofd van de koning laat zien aan de bevolking.

In de afsnede, het jaartal 17 V 93

 

Lit.: Histoire Numismatique de la Révolution Française (1826) nr. 466 pl. 45.

 

Op 21 januari 1793 wordt de Franse koning Lodewijk XVI in Parijs onthoofd op de guillotine. 

Met de bestorming van de Bastille op 14 juli 1789 was de Franse Revolutie uitgebroken, en werd in 1791 de Franse koning gevangen gezet. 

Met de dood van Lodewijk XVI , kwam er een einde aan het absolutische Ancien Régime.

 

 


 

Penning op Piet Heyn. (19e eeuw)

 

Uit de collectie, Paul Callewaert.

 

Historie-penning  op de (WIC)West Indische Compagnie/Piet Heyn.

 

Materiaal: Lood/tin legering.Massa: 53,08 gram.

Diameter: 51 mm.
Medailleur: P. Abeel (?)
Aanmaakplaats: z.pl. Nederland.
Datering: z.j. Ca. 1800-1900


Voorzijde: Binnen een opstaande cirkelboord.
Admiraal Piet Heyn ten halve lijve, in vol ornaat.
Met geplooide kraag, en omhangen met een gouden ereketting.
(verdienste van de overwinning op de Spaanse zilvervloot)
Omschrift:
AFBEELDINGE V VERMAERDEN HELT PIETER PIETERZ HEYN.


Keerzijde: Binnen een opstaande cirkelboord.
Binnen de middelste cirkel, het admiraalsschip tussen andere schepen voor de Vlaamse kust.
Rondom negen schildjes, die de negen schepen symboliseren op de namen van Piet Heyns vloot.
De verbeelding toont de zeeslag van 1629 met de Duinkerkse kapers.


Lit: Museum Rotterdam 40797.


 

Penning " Bezoek aan het keizerlijke munthuis te Parijs" 1810

Uit de collectie, Jakob Vandenberghe .

 

 

Bezoekpenning op "Het koninklijk bezoek aan de Keizerlijke munthuis van Parijs"

Maximiliaan I Jozef koning van Beieren en koningin Augusta Wilhelmina van Hessen-Darmstadt.

 

Materiaal: Brons (Bestaat ook een zilveren afslag)

Massa: 9,48 gram bij uitgifte. 

Diameter: 28,03 mm.

Aanmaakplaats: Parijs.
Graveur: Tiolier.
Datering: 1810.


Voorzijde: Binnen een parelrand.
Het gekroond wapenschild van de vorsten van Beieren.

Vastgehouden, door twee staande, gekroonde leeuwen.

Omschrift:

MAXIMILIEN JOSEPH.

Rechts de graveur/ontwerper: Tiolier

 

Keerzijde: Binnen een parelrand.

In zeven regels:

          L.L.M.M.

 LE ROI ET LA REINE 
       DE BAVIERE
VISITENT LA MONNAIE
 IMPERIALE DE PARIS
       LE 3 FEVRIER
             1810.

 

Lit.: Trésor De numismatique et de glyptique (1840) pag 82 nr.2; VG.2289; Maz. 636 b.

 


 

Penning op huwelijk Willem-Frederik & Anna (1816)

Bodemvondst, Jeroen 1971 (BVW) .

 

 

 

 

Penning op huwelijk Willem Frederik, kroonprins der Nederlanden en

Anna Paulowna, grootvorstin van Rusland.

Gefragmenteerd aan de rand.

 

Materiaal: Tin.

Massa: Ca. 30 gram. 

Diameter: 40 mm.

Aanmaakplaats: z.pl. Nederland.
Graveur: A. & D.A..
Datering: 1816


Voorzijde: Binnen een verhoogde boord, en gladde cirkel.
De borstbeelden van het bruidspaar, opgekleed in ceremoniekledij.

Omschrift:

* W.F.G.L. PRINCE VAN ORANGE MET A.P. GROOTHERTOGIN VAN RUSLAND

 

Keerzijde: Binnen een verhoogde boord, en gladde cirkel.

Versiert huwelijksaltaar, waarop twee vlammende harten.

Beiden doorboord met een pijlen.

Op het altaar, in een bloemenkrans in vier regels:

GEHUWT / TE / ST. PETERSBURG / 1816

Ter weerszijden van het altaar, gebladerte/struiken.

Links en rechts gesteund tegen het altaar.

De wapenschilden  van de echtelieden.

In de afsnede, de initialen van de graveur/ontwerper.

A. & D.A

 

Lit.: Dirks 81; Museum Rotterdam nr. 57891.

 


 

Penning op "Kroning Karel X van Frankrijk" 1825

Uit de collectie, Jakob Vandenberghe.

 

 

Penning op kroning van Charles Philippe X (1824-1830) als koning van Frankrijk. 

Te Reims op 29 mei 1825.

 

Materiaal: Messing..

Massa: Onbekend.
Diameter: 27 mm.
Datering: 1825
Aanmaakplaats: z.pl. Parijs ?


Voorzijde: Binnen een randversiering.

De gekroonde en opgetooide buste van Karel X naar rechts gewend.

Omschrift: 
CAROLUS X . REX CHRISTIANISSIMUS

Karel X, Christelijke koning


Keerzijde: Binnen een randversiering.
De geknielde vorst voor het altaar.

Vanuit de wolken, een engel met in de linkerhand

een miskelk, met zwevende hostie in een stralenkrans.

In de rechterhand een hostie die word toegedient aan de koning.

Rechts op een kussen gelegen, de kroningsatributten.

Een kroon gelegen op een kruis van scepter en zwaard.

Omschrift:
DEO CONSECRATORI

Door God gewijd.

Afsnede in twee regels:

REMIS . 29 . MAI / MDCCCXXV

Reims 29 mei 1825

 Lit.: Leopold Welzl von Wellenheim, Münz und Medaillen Sammlung (1845) pag. 63 nr. 1148.

 


 

Penning op "Concordaat tussen Paus Leo XII en Koning Willem I", 1827

(Gedenk) penning op het Concordaat

 

(Verbond tussen de Heilige Stoel en een wereldlijke staat)

tussen Paus Leo XII en Koning der Nederlanden Willem I van Oranje.

 

Materiaal: Tin. (bestaat ook in brons-afslag)

Massa: Onbekend

Diameter: 47,3 mm.

Aanmaakplaats: z.pl. Onbekend.
Ontwerperer/gaveur: JeanFrançois De Hondt. (1786-1862)
Datering: 1827.


Voorzijde: Binnen een verhoogde boord.

Twee naar elkaar toegewende bustes.

Links Paus Leo XII en rechts Koning Willem I.

Boven de twee hoofden een vijfpuntige ster.

Onder de bustes het jaartal,

in Romeinse letters/cijfers MDCCCXXVII (1827)

Onder de buste van de Paus, aan de geprofileerde rand.

De naam van de ontwerper, F. DE HONDT F.

Omschrift:

LEO XII / PONT.MAX GUILIELM. / I BELG. REX

Keerzijde: Binnen een verhoogde boord.
Een krans bestaande uit een aartsbisschoppelijke mijter,

en zeven bisschoppelijke mijters, telkens met twee linten.

De mijter-punten naar buiten gericht.

Centraal binnen een stralenkrans,

een driehoek, met de hebreeuwse tekst/tekens voor Jehova.

Links ,een vruchtdragende oranjeboom.

Rechts, twee gekruiste St-Pieterssleutels.

Onder de driehoek:

BELG . PIETAS SAC .

Voluit: Belgarum Pietas Sacra.

Wat wil zeggen: De heilige vroomheid der Belgen.

 

Lit.: Dirks, 292; STAM Gent, nr. 01157; Teylers Museum, TMNK 16059.

 

Een gedenkpenning aan dit concordaat werd gegraveerd door De Hondt.

Hij verwerkt veel symboliek in dit ontwerp.

De achttien stralenbundels stellen de achttien provincies van het Koninkrijk voor.

De oranjeboom staat voor de wereldlijke macht van Koning Willem I, afstammeling van het huis van Oranje terwijl de gekruiste sleutels de kerkelijke macht van de Paus symboliseren.

De mijters rondom staan voor Mechelen (aartsbisschoppelijke), Luik, Namen, Doornik, Gent, Brugge, Antwerpen en ’s Hertogenbosch.

Op hetzelfde ogenblik werd een tweede penning uitgegeven, van de hand van Leclercq, waarbij het Rooms-katholieke kerkbestuur van België Paus Leo XII dankt voor het concordaat het regelen van de godsdienstvrede.

 

 


 

Penning op de "Blijde intrede" van de koning en koningin te Brussel. (1832)

Uit de collectie, Paul Callewaert.

 

Penning op de "Blijde intrede" van de koning en koningin te Brussel.

 

 

 

Materiaal: Lood/tin legering.

(Bestaat ook in bronzen afslag)

Massa: 6,61 gram.
Diameter: 27,2 mm.
Medailleur: Laurent Joseph Hart.
Datering: 1832
Aanmaakplaats: Brussel.


Voorzijde: Binnen een gladde boord.
Onder een krans van rozen.
Een brandende fakkel, geflankeerd door twee letters.
LL rug aan rug.
(Leopold / Louise)
De letters aan elkaar verbonden door een lint.
Het geheel liggend op een krans van klimop.
Onderaan rechts, de naam van de medailleur.
HART.F.



Keerzijde: Binnen een gladde boord.
In zeven regels.
ENTR'EE / A BRUXELLES / DE LL. MM. / 
LE ROI ET LA REINE / DES BELGES. /
AOUT / MDCCCXXXII

 

Lit: Guioth, Révol. Belge. pag. 135 pl. XVIII nr. 147; Tourneur, pag. 70 nr. 267.

 


 

Penning op "Baron de Stassart" (1839)

Uit de collectie, Paul Callewaert.

 

Ere-penning op politicus en Baron de Stassart. 

 

 

(geboren te Mechelen 02/09/1780 overleden te Brussel 10/10/1854)

(Medailleslag)

Materiaal: Brons.
Massa: 60,30 gram.
Diameter: 50,7 mm.
Aanmaakplaats: Brussel.
Medailleur: F. Hart.
Datering: 1839

 

Voorzijde: Binnen een verhoogde boord.

De buste van baron de Stassart naar links gewend.

Gekleed in militair uniform, en getooid met eretekens op de borst. De kraag versiert met eikentakken.

Op de afsnede onder de schouder, de naam van de medailleur HART.F

Omschrift:

Gn. (Goswin) Jh. (Joseph) An. (Augustin) BARON /

DE STASSART.

 

Keerzijde: Binnen een verhoogde boord.

Drie aan elkaar verstrengelde lauwerkransen,

elk met een wapperend lint.

In 14 regels:

LES LIBÊRAUX BELGES / AU BARON DE STASSART /

ÊLU SÊNATEUR / PAR LES ARRONDISSEMENS / DE /

BRUXELLES NAMUR ET NIVELLES / LE 11 JUIN 1839; /

DESTITUÊ, LE 17, DES FONCTIONS / DE GOUVERNEUR

DU BRABANT, / PAR / LE MINISTÊRE DE THEUX, /

EN HAINE / DE CETTE TRIPLE / ÊLECTION / *

 

Lit: Teylers Museum TMNK 09245; STAM Gent N.00253.

 


 

 

 

Penning op het bezoek van koning Willem III aan Utrecht (1853)

Uit de collectie, Paul Callewaert.

 

 

Penning op het bezoek van koning Willem III aan de stad Utrecht.

 

Materiaal: Brons.

Massa: 10,35 gram. 

Diameter: 28,2 mm.

Aanmaakplaats: Utrecht.
Datering: 1853.


Voorzijde: Binnen een verhoogde boord.

Een parelrand versiering.

Het portret van koning Willem III naar rechts gewend.

Met daaronder, een samengestelde palm- en oranjetak.

Boven de buste, een banderol met de tekst:

LEVE DE KONING

 

Keerzijde: Binnen een verhoogde boord.

Een parelrand versiering.

Het gekroond wapenschild van de stad Utrecht,

gelegen op een schild, en met wimpels versiert.

In zes regels:

KONING / WILLEM III / BEZOEKT / UTRECHT / SEPTEMBER / 1853.

 

Lit.: Collectie Museum Rotterdam Inventarisnr. 58448; Dirks 748.

 


 

Penning op de meerderjarige leeftijd van de prins van Oranje (1858)

Bodemvondst, Axel.

 

 

 

 

Penning op Willem Nicolaas, prins van Oranje, erfprins der Nederlanden bereikt de meerderjarige leeftijd.

 

Materiaal: Brons.

Diameter: 61 mm.

Dikte: 7 mm.
Massa: 127 gram.
Ontwerper/vervaardiger: Mozes de Vries. Jr. (1807-1883)
Datering: 1858

Aanmaakplaats: Utrecht (Stempel n°. 225)


Voorzijde: Binnen een opgehoogde boord, 

bezet met parelrandversiering.

Het jeugdige borstbeeld van de prins van Oranje, naar rechts gewend.

In de afsnede onder de hals, de vervaardiger.

M.C. DE VRIES JR.

Omschrift:

GUIL . NICOL . ALEX . FRED . CAR . HENR . ARAUS . P .

Voluit: Guilielmus Nicolaus Alexander Fredericus Carolus Henricus Arausiæ Princeps.

Wat wil zeggen: Willem Nicolaas Alexander Frederik Karel Hendrik, prins van Oranje.

 

Keerzijde: Binnen een opgehoogde boord,

tussen kabelrand en omgeven door een parelrand.

Twaalf wapenschilden, verbonden met elkaar door linten en strikken.

De wapens van: Noord-Brabant, Gelderland, Noord Holland, Zuid Holland, Zeeland, Utrecht, Friesland, Overijssel, Groningen en Drenthe.

Onderaan de wapens van Limburg en Luxemburg.

Met daartussen de vijfpuntige ster van Maastricht.

Legende in zeven regels.

NEERLANDIA / PRINCIPI REGIO / SUO / MAJORI FACTO /

GRATULATUR / D. IV SEPTEMBRIS / MDCCCI.VIII.

Wat wil zeggen:

Neerland wenst zijn koninklijke vorst,

meerderjarig geworden op 4 september 1858, daarmee geluk.

 

Lit.: Jacob Dirks, Beschrijving der Nederlandsche of op Nederland en Nederlanders betrekking hebbende penningen, geslagen tusschen november 1813 en november 1863 Deel II, pag. 201; Teylers Museum TMNK 03112.

 


 

Penning op het derde eeuwfeest van de inname van "Den Briel".(1872)

Uit de collectie, Paul Callewaert.

 

Eeuwfeestpenning op de inname van "Den Briel".

 

 

Materiaal: Brons.

Massa: 6,32 gram.Diameter: 25,5 mm.

Aanmaakplaats: Utrecht.
Datering: 1872
Vervaardiger: Johan Philip Menger (1818-1895)


Voorzijde: Binnen een verhoogde boord.
Tussen de jaartallen 1572 / 1872
Een zogenaamde "Hollandse tuin met hekken".
Waarin een vrijheidshoed op een speer opgesteld staat.
Deze omgeven met oranjeboomtakken.


Keerzijde: Binnen een verhoogde boord.
Het omschrift:
DAGERAAD ONZER VRIJHEID. 

In het veld, binnen een parelrand in drie regels:
I / APRIL / 1572.


Lit: Museum Rotterdam 58276.

 


 

Penning op Ontzet van "Den Briel" in 1572 (1872)

Bodemvondst Albert Kleine.

 

 

 

 

Penning op het ontzet van "Den Briel in 1572"

 

Materiaal: Tin

Massa: Onbekend.

Diameter: 31,5 mm.

Aanmaakplaats: Onbekend.
Vervaardiger: Mozes Eliazar Cohen Fantaas de Vries junior (1807-1883)
Datering: 1872.


Voorzijde: Binnen een gladde boord.
Het ingedeukt en gekroond wapenschild van Den Briel.

Vastgehouden door een centaur, als schildhouder.

(mythologisch wezen, met het lijf van een paard en menselijke torso)

Links naast het schild, de datering van de gebeurtenis in twee regels.

1 APR. / 1572

Achter het schild, een geheven zwaard getopt met een vrijheidshoed.

Onderaan een banderol op stok

LIBERTATIS PRIMATIÆ 

Omschrift in twee regels:

DE FORTUIN HELPT DEN STOUTE.

INNEMING VAN DEN BRIEL DOOR DE WATERGEUZEN.

 

 

 

Keerzijde: Binnen een gladde boord.
Links een soldaat met 
in linkerhand een dichtgehouden vaandel.

In de rechterhand een geheven zwaard.

Voorstellend, de verdrijving van het kwaad en tirannie.

Rechts, een dame met dolk.

Uit haar rechterhand valt het (Spaanse) juk.

Achter de gehelmde krijger, een boot en een kerk.

Omschrift:

TOEN SCHRIKTE DE TYRANNY.

In de afsnede, in vier regels:

         DOOR HET 

 VREYE NEDERLAND

PLEGTIG HERDACHT

      1 APR. 1872. 

Rechts in de afsnede, de initialen van de vervaardiger.

M.G.DVJ

 

Lit.: Teylers Museum, TMNK 15970.

 


 

Penning op het 25-jarige regeringsjubileum van Willem III (1874)

Uit de collectie, Paul Callewaert.

 

 

Penning op het 25-jarig regeringsjubileum van koning Willem III, van Nederland.

 

Materiaal: Zilver (Ag). (bestaat ook in koper-afslag)

Massa: 3,33 gram. 

Diameter: 22,3 mm.

Aanmaakplaats: Den Haag.
Vervaardiger: J. Smulders & Co.

Uitgever: Ed. Geerts.
Datering: 1874.


Voorzijde: Binnen een omschrift:
WILLEM III KONING / DER NEDERLANDEN

Het portret van koning Willem III, naar rechts gewend.

Gelauwerd met een krans van eiken- en lauwerbladeren.

Onder de halsafsnede in twee regels:

ED. GEERTS. F / J SMULDERS DEN HAAG

 

Keerzijde: Binnen een omschrift:

HET WAS VREDE IN ZYN DAGEN / WELDOEN WAS ZIJN LUST

Een samengebonden krans van eikentakken.

Waarin in vier regels:

GEHULDIGD / 12 MEI 1849 ___ JUBILEUM / 12 MEI 1874

 

Lit.: Collectie Museum Rotterdam (Koper-afslag), Inventarisnr. 58454.

 

 


 

Penning op de "Opening Noordzeekanaal" (1876)

Uit de collectie, Paul Callewaert.

 

Penning, op de opening noordzeekanaal in 1876.

 

 

(Uitgereikt aan het personeel dat aan de graafwerkzaamheden hadden deelgenomen)

Materiaal: Brons.

(bestaat ook in zilveren afslag)

Massa: 53,70 gram.
Diameter: 50,8 mm.
Medailleurs: Eduard Louis Geerts & Eduard Colinet
Aanmaakplaats: Brussel
Datering: 1876
Opdrachtgever: Amsterdamse Kanaal Maatschappij (AMK)


Voorzijde: Binnen een verhoogde boord.
Naar links gewend hoofd van koning Willem III.
Onder de halsafsnede de naam van de medailleur.
ED . GEERTS . F .
Randschrift:
OPENING . V . H . NOORDZEE KANAAL . 1. NOVEMBER . MDCCCLXXVI . (1876)


Keerzijde: Binnen een verhoogde boord.
Een Amsterdams roggeschip, met gereefde zeilen.
In het kraaiennest, een wapperende wimpel met het wapen van Amsterdam.
Links gezeten de Nederlandse maagd, met in de linkerhand een speer met vrijheidshoed.
In de rechterhand het wapenschild van Holland.
Rechts een staande geharnaste en gehelmde Stademaagd, met in de handen een vaandel met het wapen van Amsterdam.
Naast de Stademaagd, een balk met de naam van de medailleur: E . COLINET . SC .
Omschrift op een banderol:
AMSTERDAM / SCHE KANAAL MAATSCHAP- / PIJ

 

Lit: W.K.F.. Zwierzina, Beschrijvingder Nederlandsche of op Nederland en Nederlanders betrekking hebbende penningen geslagen van 1864 tot 31 augustus 1899 Nr. 395; Dreesm.450.

 

 

Bij Koninklijk Besluit werd op 16 juni 1863 de concessie tot het graven van het kanaal verleend aan de vennootschap ‘De Amsterdamsche Kanaal Maatschappij' (AMK) met als voorzitter Simon Wolf Josephus Jitta (1818-1897).

Een Nederlandse aannemer durfde het werk niet aan te nemen, maar in Engeland waren de heren Lee, die reeds veel ervaring hadden met de aanleg van havens in Engeland, bereid de klus te klaren.

De aanneemsom bedroeg 27 miljoen gulden.

Na 11 jaar graven, dijken aanleggen en bouwen aan sluizen werd op 1 november 1876 het kanaal geopend door Koning Willem III, Josephus Jitta hield de feestrede.

Het project betekende werk voor veel arbeiders, die in vaak erbarmelijke omstandigheden moesten werken en leven.

Een groot deel van het graafwerk bestond nog uit "handarbeid". De penning werd uitgereikt aan hoge beambten en medewerkers in zilver en aan lagere beambten en medewerkers in brons. Willem III ontving een gouden afslag.

 

 

 

Een lithografie van de oorkonde van de openstelling van de haven van IJmuiden. 

"Op heden den I November van den Jare MDCCCLXXVI is door Zijne Majesteit Willem III Koning der Nederlanden / Groot Hertog van Luxemburg, enz. enz; de haven van IJmuiden opengesteld en daardoor de gedachte verwezenlijkt in MDCCCXVI uitgesproken door zijn Doorluchtigen Voorzaat Koning WILLEM I, die AMSTERDAM 's Handel en Scheepvaart den kortsten weg naar Zee wees door HOLLAND OP ZIJN SMALST." 

R.o. tekst "AMSTERCEDAM" / "AMAND. LITH. AMST." 

Zie in de bijlage(n) 'Openingsoorkonde' en 'Handtekeningen'. 

Voor ontwerper Pierre Cuypers

 


 

Penning op "Voltooiing bouw Dom van Keulen" (1880)

Uit de collectie, Paul Callewaert.

 

Penning op Voltooiïng bouw Dom van Keulen.

 

 

 

 

Materiaal: Koper, verzilvert.

Bestaat ook in aluminium en brons afslag.

(Er zijn diverse varianten gekend)

Massa: 41,24 gram.
Diameter: 50,5 mm.
Aanmaakplaats: Keulen.
Datering: Eind 19e eeuw.
Medailleur: Drentwett.


Voorzijde: Binnen een opstaande boord.
Het tafereel van de aanbidding aan H. Maria met kindje Jezus, door de drie koningen.
Tekst in afsnede:
(Oud Duits taalschrift) Anbetung der hl. drei Könige.
Aanbidding van de heilige drie koningen.
DOMBILD ZU CÖLN


Keerzijde: Binnen een opstaande boord.
De kathedraal (Dom) van Keulen.
Omschrift:
DER DOM ZU KÖLN BEGONNEN 1248,
VOLLENDET 1880.
In de afsnede:
DRENTWETT, DIE / KAEMMERER.

 

In 1164 bracht aartsbisschop Rainald van Dassel relikwieën van de heilige Drie Koningen vanuit Italië naar Keulen.

Deze waren een geschenk van keizer Frederik Barbarossa.

Hierna was de kerk niet langer alleen de kathedraal van het bisdom Keulen, maar ook meteen een van de belangrijkste pelgrimskerken in Europa.

Omdat men vond dat deze pelgrims naar een waardige kerk moesten kunnen komen, besloot men in 1225 om de oude dom te vervangen door een nieuw gebouw in de toen moderne Franse gotische stijl.

Men heeft daarop in 1248 het oostkoor laten afbranden.

Op 15 augustus werd onder leiding van bouwmeester Gerhard von Rile begonnen met de bouw van de nieuwe dom.

Men begon met het oostelijke deel naar voorbeeld van de kathedraal van Amiens.

Bij de bouw werd vanaf het begin tot ca. 1560 bijna uitsluitend gebruikgemaakt van trachiet afkomstig van de Drachenfels in het Zevengebergte.

Dit materiaal was eenvoudig aan te voeren.

Nog aan het begin van de 19e eeuw bestond de dom grotendeels uit trachiet.

In 1322 was het gotische koor zover gevorderd dat het kon worden ingewijd.

De relikwieën van de aartsbisschoppen Gero, Reinald van Dassel, Filips I van Heinsberg, Engelbert II van Berg en Koenraad van Hochstaden, die voorheen in de Hildeborg-Dom waren bewaard, werden nu in het nieuwe koor bijgezet.

In 1333 deed de rondreizende Petrarca Keulen aan en sprak zijn bewondering uit over de in aanbouw zijnde dom.

Vervolgens begon men met de bouw van een dwarsschip en twee westelijke torens.

In 1388 was de bouw al zo ver gevorderd dat er op 7 januari een mis kon worden gehouden ter gelegenheid van de opening van de eerste universiteit van Keulen, de Universitas Studii Coloniensis.

In 1410 reikte de zuidelijke toren van de dom tot aan de tweede geleding en werd in een houten klokkenstoel de eerste kerkklok (de Dreikönigenglocke) gehangen.

Als bouwmeester werd inmiddels Nikolaus van Bueren aangesteld, onder wiens leiding in 1437 de klokken in de toen 59 meter hoge zuidtoren konden worden gehangen.

In 1448-49 werden er nog twee andere klokken (de Pretiosa en de Speciosa) gegoten en in de zuidtoren gehangen.

Tegen het eind van de 15e eeuw stagneerde de bouw echter.

Dit had waarschijnlijke verschillende oorzaken, waaronder een verminderde aflaathandel en een kleiner aantal pelgrims.

Geldgebrek en desinteresse leidden uiteindelijk tot een algehele bouwstop in 1528.

Op dat moment was er niet veel meer voltooid dan het koor en de onderste geledingen van de westelijke façade.

Desondanks werd op 5 januari 1531 de latere keizer Ferdinand I in de dom tot koning uitgeroepen.

In de periode 1744-1770 vond er een herinrichting in barokke stijl plaats.

Toen in 1794 de revolutionaire troepen Keulen binnenvielen, ten tijde van de Franse bezetting van Keulen, vluchtten de aartsbisschop en het personeel van de dom en raakte het gebouw beschadigd.

In 1801 werd een concordaat gesloten tussen Napoleon en paus Pius VII, en werd de dom weer als kerkgebouw ingewijd. In de jaren na deze inwijding groeide het enthousiasme voor de voltooiing van dit godshuis, niet in de laatste plaats omdat in 1814 en 1816 originele bouwplannen werden ontdekt uit de vroege veertiende eeuw.

Op 4 januari 1804 keerden de Relikwieën van de Drie Koningen terug in de Dom van Keulen, nadat deze tien jaar eerder vanwege de Franse invasie naar Westfalen waren gebracht.

Bij een inbraak in 1820 werden delen hiervan gestolen.

Op 20 november 1814 verordende Joseph Görres dat de bouw hervat zou worden.

In 1823 werd begonnen met restauratiewerkzaamheden.

Architect Ernst Friedrich Zwirner ontwierp plannen om de bouw te voltooien.

In 1842 zette men de bouw van de kathedraal daadwerkelijk voort.

Ongeveer de helft van het geld kwam uit de Pruisische schatkist, de andere helft kwam van de Centrale Dombouw Stichting.

Men hield zich precies aan de middeleeuwse plannen voor de dom, maar deze werden uitgevoerd met de voor die tijd moderne bouwtechnieken.

In 1846 was het dwarsschip voltooid, ook het houten dakgeraamte was vervangen door een ijzeren dakgeraamte, iets dat bijzonder progressief was voor die tijd.

Het koorwerk was een ontwerp van de Duits-Nederlandse Friedrich Wilhelm Mengelberg. Van 14 tot 16 augustus 1848 werd gevierd dat 600 jaar geleden de eerste steen was gelegd.

Tot 1868 stond er op de zuidelijke toren een door een tredmolen aangedreven bouwkraan, die rond 1350 gemaakt moet zijn en een soort stadssymbool was geworden.

In 1863 was het interieur van de dom helemaal af.

 

In 1880 waren dan uiteindelijk de twee torens voltooid en daarmee ook de bouw van de gehele kathedraal, waarbij de bouwplannen uit de Middeleeuwen waren gevolgd.

Dit was reden voor een groots nationaal feest waar ook de keizer bij aanwezig was.

De dom zou tot de voltooiing van het Munster van Ulm in 1890 de hoogste kerktoren en tot de voltooiing van het Washington Monument in 1884 zelfs het hoogste bouwwerk in de wereld zijn.

 


 

Penning op opening internationale (wereld)tentoonstelling 1884 (Crystal Palace)

Bodemvondst, Martin Van Den Bosch.

 

 

Penning op de opening van de internationale tentoonstelling in Hyde Park te Londen

op 23 april 1884. Crystal Palace Exhibition.

 

Loden afslag.

Voorzien van een ophanging-gaatje.

 

Materiaal: Lood (bestaat ook in brons en zilver-afslag)

Massa: 34 gram

Diameter: 45 mm.

Aanmaakplaats: Londen.
Vervaardigers naar het origineel: J. Pinches & A. Fisch.
Datering: 1884.


Voorzijde: Binnen een verhoogde boord.

De voorstelling tot opening van de tentoonstelling in Crystal Palace.

Tussen wijd openstaande deuren.
Een staande dame in Grieks/Romeinse klederdracht,

met ontblote borst naar links gewend.

In de rechterhand, een sleutel.

In de linkerhand, een caduceus.

Achter haar, de glazen tentoonstellingsruimte met een palmboom.

Tentoongestelde industriële technologie stukken.

Op de deuren de tekst:

(L) INDUSTRY (R) SCIENCE

Aan haar linkervoet, een Corinthishe strijdershelm.

Aan de rechtervoet, een schaapslam met bloemenkrans.

In de afsnede, de graveur/ontwerper

PINCHES

 

Keerzijde: Blanco.

De tentoonstelling werd georganiseerd door Prins Albert, Henry Cole, Francis Henry, Charles Dilke en andere leden van de Royal Society for the Encouragement of Arts, Manufactures and Commerce.

Zij organiseerden de tentoonstelling ter viering van moderne industriële technologie en ontwikkeling.

Er zijn geruchten dat de tentoonstelling tevens werd gehouden als reactie op de zeer succesvolle Franse Industriële Expositie van 1844.

Prins Albert, Koningin Victoria's consort, was een enthousiast promotor van een zelf gefinancierde expeditie.

Voor het organiseren van de tentoonstelling werd de “Royal Commission for the Exhibition of 1851” opgericht.

 

Zes miljoen mensen, destijds gelijk aan een derde van de gehele Britse bevolking, bezochten de tentoonstelling.

In totaal bracht de tentoonstelling £186.000 op, wat gebruikt werd om het Victoria and Albert Museum, het Science Museum en het Natural History Museum te bouwen. 

 

 

De Great Exhibition is vandaag de dag een symbool van het victoriaanse tijdperk.[3]

 


 

 

Penning op " Aartshertog Karel Lodewijk van Oostenrijk"(1890)

Uit de collectie, Nico van Schaijk.

 

 

Penning ter nagedachtenis van de laatste gouverneur van de Oostenrijkse Nederlanden.

Materiaal: Brons

Massa: 56 gram.
Diameter: 50 mm.
Aanmaakplaats: Brussel.
Datering: 1890.
Medailleur: Fernand Dubois.

(Naar gebruikinnemeng van de onvoltooide stempel naar het portret van aartshertog Karel Lodewijk van Oostenrijk  1793-1794 van Theodoor Victor Van Berckel 1739-1808)


Voorzijde: Binnen een opstaande boord.

De buste van Aartshertog Karel Lodewijk van Oostenrijk naar rechts gewend.

Het haar in een strik.

Opgekleed in uniform.

 

 

Keerzijde: Binnen een opstaande boord.
Tekst in veertien regels.

 

                                BUSTE 

                                    DE 

                         CHARLES-LOUIS 

                   ARCHIDUC D'AUTRICHE 

            GOUVERNEUR GÈNÈRAL DE LA 

                              BELGIQUE 

                           1793____1794

 

   POUR PERPÈTUER UNE ŒUVRE IN ACHEVÈE

                 DE THEODORE VAN BERCKEL.

CONSERVÈE AUJOURD'HUI DANS LA COLLECTION

      DE LÈTAT CETTE MÈDAILLE A ÈTE PUBLIÈE

     AVEC L'AUTORISATION DU GOUVERNEMENT

                  PAR M.M. FERNAND DUBOIS

                         & GEORGES CUMONT

                        BRUXELLES. MDCCCXC

 

Lit.: Berckelgenootschap.

 

Deze penning is ter nagedachtenis van de laatste gouverneur van de Oostenrijkse Nederlanden, aartshertog Karel Lodewijk van Oostenrijk. En bovendien is het een hommage aan de laatste graveur-generaal van de Oostenrijkse Nederlanden Theodoor van Berckel. 

Fernand Dubois en Georges Cumont waren lid van la Société Royale de Numismatique de Belgique en waren de opdrachtgevers van de penning. 

 


 

Gedenk/draagpenning Tuinbouw tentoonstelling Hamburg (1897)

Bodemvondst, Axel. 

 

 

Gedenk-draagpenning Tuinbouw tentoonstelling Hamburg.

 

Materiaal: Koper.

(bestaat ook in zilveren afslag)

Massa: 14.60 gram.

Diameter: 31 mm.
Aanmaakplaats: Stad Hamburg.
Datering: 1897.

 

Voorzijde: Binnen een parelrand.
Opgekleed bloemenmeisje met hoed.
In de linkerhand, een mand met bloemen.
In de rechterhand, een bloementuil.
Deze omgeven door een banderol,
die gescheiden is door het hoofddeksel van het bloemenmeisje.
Tekst in oud Duits taalschrift.
ANDENKEN AN DIE ALLGEMEINE /
GARTENBAU° AUSSTELLUNG


Keerzijde: Binnen een parelrand.
Twee staande leeuwen, die een wapenschild vasthouden.
In het wapen, een zaaling en een spade.
Rondom versiert met bloemenkransen.
Onder het wapen, een banderol in oud Duits taalschrift:
HAMBURG 1897

 


 

Penning/medaille op 100 jaar onafhankelijkheid (1913)

Bodemvondst Gj Bras.

 

 

Penning op 100 jaar onafhankelijkheid.

 

Materiaal: Brons. (bestaat ook in zilveren afslag)

Massa: 13 gram. 

Diameter: 29 mm.

Aanmaakplaats: Utrecht.
Vervaardiger: N.V. Koninklijke Utrechtse fabriek van juwelen, zilverwerk en penningen van C.J. Begeer.
Medailleur: Jacob Jan van Goor.(1874-1956)
Datering: 1913.


Voorzijde: Binnen een omschrift:
DE ZON NEEG NU TER KIM,
RAS ZONK ZE IN 'T AKELIG DUISTER
Havenzicht op Rotterdam, met bewolkte hemel.
In de afsnede: ROTTERDAM / 1913


Keerzijde: Binnen een omschrift:
MAAR EENMAAL RIJST ZIJ WEER,
DOOR NEEVLEN NIET BEZWAARD
Maritiem havenzicht op Rotterdam, met opkomende zon.
Omschift in het veld:
EEUWFEEST DER ONAFHANKELIJKHEID
In afsnede: ROTTERDAM / 1913


 

Bouwpenning op "Raadhuis Veere" (1931)

Uit de collectie, Piet Louws.

 

 

Bouwpenning op "De bevordering van 't herstel van het Raadhuis te Veere" (Zeeland).

 

Materiaal: Zilver (Ag). (bestaat ook in brons-afslag)

Massa: 68,4 gram bij uitgifte. 

Diameter: 60 mm.

Aanmaakplaats: Voorschoten.
Vervaardiger: H.J. Etienne (Delft) (Koninklijk Begeer)
Datering: 1931.


Voorzijde: Binnen een omschrift:
HUIS, EN GOED IS EENE ERVE VAN DE VADEREN

(Spreuk 19, vers 14)
- RESTAURATIE V/H RAADHUIS TE VEERE 1931 -

Het aanzicht van het Raadhuis.

Met samendrukkende wolken,

wat de bedreiging van de ondergang van het pand voorstelt.

Achter het raadhuis, een opkomende zon.,

wat het symbool van luister na herstel voorstelt.

Onder de afbeelding:

BOUWPENNING

 

Keerzijde: Binnen een omschrift:
JE MAINTIENDRAI

(Ik zal behouden)
LUCTOR ET EMERGO

(Ik worstel naar voren)

Verbonden met een lint, de gekroonde wapenschilden van:

Nederland, Zeeland en Veere.

Onderaan tussen de dichtgeknoopte linten,

de initialen van de medailleur HΣ

 

Lit. Collectie Zeeuws Genootschap Gm 1697 (Bronzen afslag).

 

Het stadhuis van Veere werd gebouwd tussen 1474 en 1517 op last van Hendrik IV van Borsele,  door de Vlaamse bouwmeester Andries Keldermans (ca.1400-1481), stadsbouwmeester van Mechelen (B). Het ontworpen door Evert Spoorwater (overleden te Bergen op Zoom,1474).

Eeuwenlang werden vanuit het stadhuis de inwoners van Veere en de omliggende dorpen bestuurd. In ‘De Vierschaar’, de ruimte waarin schout en schepenen recht spraken, is deze sfeer nog tastbaar. Schilderijen en historische voorwerpen, waaronder de bronzen vuisten, vormen een bewijs van de rijke bloeitijd van Veere. Tot de stadhuiscollectie behoren ook historische portretten van de Oranjevorsten, ze hangen in de trouwzaal.

Het is een laat gotisch rechthoekig gebouw met uitgekraagde kleine torens aan de voorzijde. De gevel van ledesteen, is nog vrijwel in de oorspronkelijke staat. Vermoedelijk zijn de dakkapellen een latere toevoeging. Tussen 1931 en 1934 werd het stadhuis grondig gerestaureerd. De stadhuisbeelden, oorspronkelijk gepolychromeerd en in 1517/1518 vervaardigd in het atelier van Michiel Ywijnsz in Mechelen, werden toen vervangen door nieuwe uit het atelier van professor W.O. Wenkebach. Zij stellen de heren en vrouwen van Veere voor uit het roemruchte geslacht der Van Borsele’s. De oorspronkelijke beelden staan sinds 1950 opgesteld in de beeldenzaal van de Schotse Huizen.

Het stadhuis heeft een Lodewijk XV bordes uit 1749 met de spreuk: Gehoorsaamheyt Godts en de Overheyt / Weert der menschen Ongeluck. Het wapenschild van de Oranjes is tijdens de Franse tijd weggebikt en tot op de dag van vandaag blanco. Links voor de gevel de schandsteen, waarop gestraften te kijk werden gezet en daarboven een ketting met stenen, waarmee kwaadsprekende vrouwen door de stad moesten lopen.

Achter het stadhuis de toren, gebouwd door Adriaen de Muer uit Brugge tussen 1594 en 1599. Op de top een windvaan, een oorlogschip met vijf vlaggen, drie van de Van Borseles, één van Oranje-Nassau en één van Zeeland. In de toren een zeldzaam mooi carillon van 35 klokken waarvan er 24 dateren uit 1735 en de laatste 11 klokken in 1949 zijn toegevoegd. Een carillon-concert behoort tot de charmes van Veere. De inwendige indeling van het stadhuis dateert grotendeels uit 1699 toen de Vierschaar werd vergroot. 

 

In 2014/2015 is het stadhuis opnieuw vrijwel volledig gerestaureerd.